2023 m. sausio 25 d., trečiadienis

XXI amžiaus „virtualieji šunys“

Vargiai įsivaizduotume savo gyvenimą be tinklaraščių, naujienų portalų, socialinių tinklų. Akį traukiančios asmenukės, ryškūs vaizdai, karščiausios naujienos apie žvaigždes ir pasaulio įvykius – neišvengiama kasdienybė. O kas atsitinka, kuomet visa tai pritaikoma šunims?


Dar Antrojo pasaulinio karo metais tarnybiniai šunys iš mūšio lauko išgelbėjo daugiau kaip 700 tūkstančių sužeistų karių, susprogdino daugiau kaip 400 tankų, tarnavo ryšininkais. Ir dabar šunys tarnauja pasienyje, policijoje, bet dažniausia jie yra mūsų šeimos nariai, gyvenimo bendražygiai.

Bėgant metams, šuns įvaizdis gerokai pakito ir turbūt tai tapo viena augintinių populiarėjimo socialiniuose tinkluose bei kitose interneto platformose priežasčių.

Štai Pomeranijos špicas Jiff (@Jiffpom) Instagram platformoje turi daugiau kaip 9,5 milijono sekėjų, ne kiekviena „žmogiška“ įžymybė galėtų tuo pasigirti. Na, o auksaspalviai retriveriai Tuckeris ir Toddas (@Tuckerbudzyn) pakerėjo net 10,8 milijonus gerbėjų TikTok progamėlėje, tapdami bene žymiausiais „virtualiaisiais šunimis“.

Kartais tokiam populiarumui pasiekti teprireikia šeimininkų noro dalintis mielomis augintinio kasdienybės nuotraukomis ar vaizdo įrašais. Pripažinkime, žavaus keturkojo vaizdas visuomet priverčia mus nusišypsoti. Trumpi vaizdo įrašai, kuriami socialiniams tinklams, gali tapti ne tik pramoga sekėjams, bet ir puikus šeimininko bei šuns laisvalaikio  praleidimo būdas. Viena žinomiausių Facebook platformos keturkojų žvaigždžių korgis Topis (@Topi the Corgi), atlikdamas įvairius triukus, imituoja žmonėms būdingą kasdienę rutiną. Akivaizdu, jog šeimininkas ir jo augintinis praleidžia ilgas, tačiau mielas valandas, besiruošdami filmavimams.

Vis dėlto kiekviena sritis, kokia žavi beatrodytų, turi ir tamsiąją pusę. Apie socialinių tinklų pavojus žmonėms jau žinome, daugumą jų galima pritaikyti ir šunims. Neretai daug sekėjų sulaukusių augintinių šeimininkai pradeda gauti iš to pelną. Sukuriami prekiniai ženklai žinomu tapusio šuns vardu, atsiranda reklamos užsakovų. Šuns įvaizdis, jo dalyvavimas socialiniame gyvenime tampa savotiška preke, o būtent šito ir turėtume vengti. Vartotojiškumas ir mylimo augintinio gyvenimas – nesuderinami. Tai gyvūno išnaudojimas, gerovės pažeidimas. Šuns gyvenimas turi būti visavertis, saugus, nes šuo – protingiausia būtybė – nusipelno pagarbos, o ne lėkščios klounados ir paviršutiniškumo.

Ryški, nuotaiką kelianti augintinio nuotrauka yra puiku, tačiau ne mažiau svarbu, kad jo gyvenimas būtų toks pat ryškus ir turiningas. Jeigu šuo atrodo lamingas interneto vartotojams, tai dar nereiškia, jog jis taip ir jaučiasi.

Šunys – socialinių tinklų žvaigždės – tik dalelė visumos, parodančios, kaip iš tiesų šiuolaikinėje visuomenėje pasikeitė šuns statusas. Tačiau ši dalelė pasako gana daug. Vieniems naujasis šuns įvaizdis bus artimas širdžiai, kitiems – nepriimtinas, tačiau svarbiausia, kad šuo išliktų šunimi ir kad būtų atsižvelgiama ne į kažkieno, o būtent į jo poreikius ir gerovę.

Parengė Ieva Urbonaitė

Pexels.com nuotr.


Komentarų nėra:

Rašyti komentarą