Pasaulyje priskaičiuojama apie
400 skirtingų šunų veislių, tačiau populiariomis galime vadinti vos 10-20.
Kodėl vienos veislės tampa populiarios, o kitos balansuoja ties išnykimo riba?
Nėra statistikos, rodančios
kiekvienos veislės šunų kiekį pasaulyje, be to, populiarios veislės dažnai būna
veisiamos ir nelegaliai, šuniukų neregistruojant jokioje oficialioje
organizacijoje, todėl tikslios statistikos tikėtis sunku.
Ir vis dėlto, populiariausiųjų sąrašas
atrodo maždaug taip: Labradoro ir auksaspalviai retriveriai, vokiečių ir belgų
aviganiai, bigliai, Jorkšyro terjerai, Džeko Raselo terjerai, mopsai, prancūzų
buldogai, vakarų Škotijos baltieji terjerai, Berno zenenhundai, Sibiro haskiai,
samojedai, vokiečių špicai, taksai.
Kokių bendrumų galima įžvelgti tokiame
veislių sąraše? Iš pirmo žvilgsnio, šunys itin skirtingi – tiek veislės
paskirtimi, tiek dydžiu, kailio tipu, charakteriu, gyvenimo trukme...
Tačiau kodėl būtent šios šunų veislės
labiausiai atitinka mados besivaikančios visuomenės norus? Panagrinėkime
priežastis.
Veislių populiarumo bangos kyla
dėl to, kad tam tikru momentu sukuriamas tvirtas veislės stereotipas. Per daug
nesigilinant į veislės paskirtį ir elgseną, pagal nutylėjimą priimama, kad
„visi labradorai ir auksaspalviai retriveriai – draugiški“, „vokiečių aviganiai
– protingi ir klusnūs“, „Jorkšyro terjerai ir špicai – patogūs nešiotis visur
ir duoti vaikams“, „haskiai – gražūs, nes mėlynomis akimis“, „Džeko Raselo
terjerai – linksmi ir nereikalauja daug priežiūros“.
Kodėl visi šie teiginiai
kabutėse? Nes, nors ir atspindi dalį tiesos, niekaip negali būti pritaikyti
kiekvienam minėtosios veislės individui, ypač jeigu pastarasis nėra tinkamai
auklėjamas.
Veislės stereotipą itin greitai
suformuoja populiarūs vaidybiniai filmai ar garsenybių auginamų šunų nuotraukų
viešinimas. Todėl nenuostabu, kad žmonės, gerai nepažįstantys šunų veislių,
sako, jog mieste matė „Reksą“, „Lesę“ ar „Bethoveną“, arba „tokį šuniuką, kokį
turi Paris Hilton“.
Jeigu tam tikros filme matytos
veislės šunį įsigyti ir auginti iš dalies lengva, jis greitai gali atsidurti
populiariųjų sąraše (haskių ir labradorų atvejis). Kitos veislės, nors ir
lengvai atpažįstamos, populiariomis tikriausiai netaps dėl dydžio (senbernaras)
ar dėl kailio priežiūros (ilgaplaukis kolis).
Nors veislių stereotipuose ir yra
dalis tiesos, tačiau, renkantis šunį, su kuriuo gyvenimą dalinsimės
artimiausius 10-15 metų, pasikliauti keliais apie veislę žinomais žodžiais neprotinga.
Juk labradoras irgi gali būti
nedraugiškas, o Jorkšyro terjeras, nepratintas prie pavadėlio, gali būti
fiziškai per stiprus jį vedžioti vaikui. Arba per trapus, jeigu pastarasis
nemoka tinkamai elgtis su šunimi.
Dauguma šunų, net ir
„protingiausi pasaulyje borderkoliai bei vokiečių aviganiai“, tinkamai neauklėti,
greitai pradeda rodyti agresiją bei destruktyvų elgesį. Terjerai šeimininkus
stebina nesustabdomu kačių vaikymusi ar žemės rausimu, nors... šios veislės
daugiausiai tam ir buvo veistos pastaruosius kelis šimtus metų.
2013-aisiais metais atliktas tyrimas, besiremiantis
American Kennel Club (AKC) duomenimis, atskleidė, kad veislių pasirinkimui
didžiausią įtaką daro mada, o veislei būdingi bruožai, sveikata ir charakteris
nustumiami į antrą planą.
Negana to, pastebėta, kad norint
įtikti vien šuns išvaizdą vertinantiems žmonėms, tam tikri veislės bruožai išryškinami
per daug ekstremaliai. Įdomu tai, jog, kaip rodo tyrimų rezultatai, didelį polinkį
į tam tikras ligas turinčių veislių populiarumas pradėjo mažėti tik
pastaraisiais metais. Kaip viena galimų to priežasčių nurodomas populiarėjantis
etiško elgesio su gyvūnais principas, kuomet stengiamasi veisti ir auginti kuo
sveikesnius augintinius.
Populiarios šunų veislės pasirinkimas
dažnai yra ir ekonominis sprendimas – norint auginti labradorą ar vokiečių
aviganį, didelė tikimybė, kad rasite šuniukų vadą jei ne savo mieste, tai bent
jau neišvažiavęs iš savo šalies, kai tuo tarpu retesnių veislių vados kartais
randamos tik už tūkstančių kilometrų ir, negana to, tenka „stoti“ į
laukiančiųjų eilę. Tai nereiškia, kad tokios eilės nesusidaro perkant
populiarios veislės šuniuką, tačiau dažniausiai pirkėjas turi kelis pasirinkimo
variantus.
Deja, bet populiarių veislių
šuniukai dažniau parduodami tam nepasiruošusiems šeimininkams – mažiau savimi
pasitikintys veislynai (nekalbant apie nelegalius „veislinių“ šunų
daugintojus), abejodami dėl galimybių šuniukams rasti naujus namus, pradeda
skirti mažiau laiko būsimų šeimininkų atrankai ir yra linkę mažinti šuniuko
kainą, dar labiau padidindami tos veislės šunų pasiekiamumą kiekvienam arba
beveik kiekvienam, norinčiam tokio šuns. Paradoksalu, bet šitaip jie dar labiau
prisideda prie veislės populiarumo didinimo.
I. Klimavičienės nuotr.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą